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Le soja, super source de protéines ou aliment dangereux?

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Le soja, super source de protéines ou aliment dangereux?

Message  Mirzoune le Sam 21 Mai 2016 - 17:15

Les deux, mon capitaine! 
En premier lieu, il est important de séparer le soja non-fermenté (lait de soja, tofu, etc.) de celui qui est fermenté (miso, tempeh, tamari, etc.). Si le premier est toxique, le second débarrassé de ses toxines est un atout majeur pour la santé.
Sans oublier le haricot mungo (même espèce que notre haricot vert) appelé à tort "soja", alors que le vrai soja provient d'une plante appelée Glycine max.
Il y a de quoi s'y perdre!

Article du livre de Susan Schenck, "The Live food Factor":  Le soja ayant été habilement présenté comme un aliment de santé durant de nombreuses années, peut en fait être toxique. Alors qu'il contient tous les acides aminés essentiels, des acides gras oméga 3 et des vitamines B, ses propriétés toxiques en font un choix indésirable pour la santé sauf lorsqu'il est fermenté et utilisé comme condiment ainsi que les Asiatiques le consomment. Ils prennent généralement seulement 2 cuillères à café de soja par jour.

  • Les "analogues" de la vitamine B12 dans le soja ne sont pas absorbés et augmentent le besoin du corps en B12.
  • Les hauts niveaux d'acide phytique dans le soja réduisent l'assimilation du calcium, du magnésium, du cuivre, du fer et du zinc.
  • Les températures élevées utilisées pour transformer le soja rendent ses protéines largement indigestes et inutilisables comme nutriment.
  • L'acide glutamique (MSG) se forme durant la transformation du soja, et le MSG est ajouté à beaucoup d'aliments à base de soja.
  • Les aliments modernes à base de soja dénaturent les protéines et augmentent le taux de carcinogènes.
  • Le soja contient de hauts niveaux d'aluminium, toxique pour le système nerveux, les reins et le cerveau.
  • Une étude hawaïenne a trouvé un lien entre le fait de manger deux parts ou plus de tofu par semaine et l'accélération du vieillissement cérébral et la maladie d'Alzheimer.
  • La grande majorité du soja aux USA est génétiquement modifiée. Le soja est trouvé dans une proportion d'aliments estimée à 70% aux USA.
  • Les enfants nourris au soja sont particulièrement en danger en raison des hauts niveaux de phytoestrogènes ( développement sexuel prématuré, retardé ou incomplet.
  • Les enfants nourris exclusivement avec des formules à base de soja ont entre 13 et 22 000 fois plus de composés d'œstrogène (équivalent de cinq pilules anticonceptionnelles par jour) dans le sang que les bébés nourris au lait. On pense que l'excès de phytoœstrogène conduit aussi à des tumeurs hormono-dépendantes.
  • Les aliments de soja sont également mauvais pour les personnes ayant un problème de thyroïde (fatigue, gain de poids, dépression et/ou tristesse).


Georges Ohsawa (fondateur de la macrobiotique) ne parle pas de tofu, mais uniquement de produits à base de soja fermenté. Il est maintenant possible de remplacer très avantageusement le tofu par une autre légumineuse : le Panisse (à base de farine de pois chiche). Voir la recette de Pierrette ici: [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

L'indispensable lacto-fermentation: Le fait que les Chinois mangent du soja en quantité depuis des millénaires est un mythe. Ils n'en mangent qu’en petite quantité depuis la dynastie Zhou (1134 / 234 av. J.-C.) lorsqu’ils ont justement découvert une manière de le faire fermenter. La fermentation neutralise les toxines qui se trouvent dans les graines. Par ailleurs, les Chinois et les Japonais utilisent surtout le soja comme condiment et non pas comme remplacement des protéines animales.

En résumé, prenez plutôt du lait végétal de riz, de noisette, d'amande ou de coco pour remplacer la crème ou le lait (magasins bio).
Soja non fermenté (à éviter) : lait de soja, yaourt de soja, saucisses de soja, Tofu.
Soja fermenté: les seuls produits qui semblent sans danger sont à base de soja fermenté : le miso, le tempeh, le natto, le tofu fermenté et la sauce Tamari pour peu, bien sûr, qu’ils soient bio et garantis sans OGM.

Quant aux pousses de soja, aucun problème, vous pouvez les consommer sans arrière pensée car, en réalité, ces fameuses pousses ne proviennent pas du soja, mais des graines de haricot mungo !

Sources : [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] et [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

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the hype with soy?

Message  Luc le Sam 21 Mai 2016 - 17:59

Mirzoune a écrit:Les deux, mon capitaine! 
Comme on ne mettra pas tout le monde d'accord, je vais mettre quelques extraits d'un article que j'ai écrit, du temps où je prévoyais d'ouvrir mon blog perso. J'y ai renoncé.
Il est en anglais. pirat
Edit: Voici la traduction d'un passage clé:
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The hype with soy
There is a great deal of controversy surrounding soy foods, mostly due to their isoflavones which can bind to estrogen receptors and affect thyroid hormone.
Why is there a hype with soy?   
There are as much pro- and contra-soy. With a lot of scientific studies behind. As usual, nothing is completely dark nor white, as long as it's eaten in moderation.
So let’s inform and you’ll take your own decision.
Soy beans are from the legume family. We eat the seeds, most of the time through manufactured soy foods because soybean sugars must be hydrolysed / broken to be digested.


Dernière édition par Luc le Dim 22 Mai 2016 - 9:30, édité 1 fois

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Nutrition facts + soy

Message  Luc le Sam 21 Mai 2016 - 18:00

First, let’s give some “nutrition facts”:
Soy beans are seeds rich in PUFA, especially omega-6. But it’s not really a problem as nearly nobody eats soy beans, excepted sprouted. But wait a minute before deciding yes or no.

*) Soy milk G4.9 P3 L1.5

SFA 0.2 – MUFA 0.4 – PUFA 0.9 (w6 584 mg, w3 75 mg => 13/1)

*) Soy flour: G38.4 P47.0 L1.2

G 18.9 + 17.5 g fibbers = 38.4

SFA 0.1 g MUFA 0.2 g PUFA 0.5 g (w6 470 mg, w3 63 mg => 13/1)

*) Soybeans (green, boiled, with salt): G11.1 P12.3 L6.4

G 11.1 - 4.7 fibbers

SFA 0.7 g MUFA 1.2 g PUFA 3.0 g (w6 2657 mg, w3 354 mg => 13/1)

Source: USDA

In the next chapter, I’m not going to point out all positive or negative aspects but rather take into account the most controversial ones. I’m not going to answer the big question, which is to know whether Soy Has Health Benefits? Some studies attest it. Point.

See the paragraph “Interesting links” at the end of this article, about health benefits.

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Soy + thyroid + levothyroxine

Message  Luc le Sam 21 Mai 2016 - 18:02

Soy contains phyto-hormones, isoflavones (daidzein) with an oestrogenic activity. Isoflavones are inhibitors of the thyroid peroxidase which makes T3 and T4.

- Soy isoflavones could exacerbate hypothyroidism in people whose condition was caused by low iodine intake. People who consume soy should therefore make sure they get enough dietary iodine from natural sources (algae and fish). (1)

People who take levothyroxine (T4) may consume some soy if not too much and preferably with delay from T4 (3 - 4 hours). They might need their synthetic hormone dosage to be adjusted if they start eating 2 or 3 soy products a day.

- Soy daidzein hormone could help 20 % Westerners in prevention for breast or prostate cancer. It depends on the fact that you can convert equol or not. 40 % from Asians are able to. (2)

Still wait a minute before deciding yes or no  Wink

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Soy + legume + antinutrients

Message  Luc le Sam 21 Mai 2016 - 18:03

3) Soy is a legume and contains anti-nutrients:

- Soy is rich in phytates (chelation). (3-5) Yes, but there is little remaining phytates in soy milk.

The phytates in soy can lower the absorption of calcium, zinc, iron, and magnesium. However, if you eat moderate amounts of soy, it should not cause deficiencies. Eat rather occasionally miso or natto. Tempeh or yoghurt are not fermented.

- Soy contains inhibitors of proteins, as in all legumes. (6)

- As in all legumes, methionine and cysteine are poorly supplied. Moreover, modern process (refinery) denatures lysine, a very fragile amino acid. This could lead to clogging (encrassage).

But a few lectins are not deleterious for healthy people. Lectins are widespread, even in fruits (7), and may assist our immune system. “They could upregulate our body’s natural defence systems”, thanks to mild stress (8) or it could upkeep a low inflammation grade. (9, 10, 11)

Let’s open brackets:  Red beans are also legumes and are very difficult to assimilate but adding some sucrose won’t induce much intestinal permeability. (12) Lectins are then more or less bound / captured.

Supplementation with NAG is an excellent strategy for lectin protection (N-acetyl glucosamine). (13) Not to be confuse with NAC (cysteine).

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soy + digestion

Message  Luc le Sam 21 Mai 2016 - 18:04

4) Absorption of soy is difficult by some people.

Not all people can digest soy products:

- Soy contains inhibitors of trypsin (strongly), chymotrypsin and plasmin (weakly). (14) More enzymes are needed to digest meat. Overproduction is required (chole­cystokinin). Not good for endothelial cells if you suffer from leaky gut.  Not good for pancreas which is much solicited. So once more overloaded

- Soy contains inhibitors of alpha-amylase and alpha-glucosidase activity, in the order of up to 72% and 91%.

Note1: I never eat soy yogurt as dessert after a meal with meat.

Note2: There is little inhitory elements left in soy milk due to long process!!! But how much is too much. Up to you to see. We could use coconut milk in bakery instead. It won’t taste much coco. If you want lecithin to emulsify ingredients and you can’t eat eggs, use some muslin apple and / or lupine flour.

Traduction (résumé):
L'absorption / digestion du soja est difficile chez certaines personnes

- le soja contient des inhibiteurs de trypsine (beaucoup), chymotrypsine et plasmine (peu). Plus d'enzymes sont nécessaires pour digérer la viande. Il y a donc sur-production d'acide (chole­cystokinine). Surcharge.

- le Soja contient des inhibiteurs de l'activité de l'alpha-amylase et de l'alpha-glucosidase, jusqu'à 72% et 91% (enzymes).
NB: Je ne mange jamais un yaourt de soja après un repas avec viande!
NB2: Il reste peu d'inhibiteurs dans le lait de soja, dû à un long processus de raffinage!!! Mais combien est-ce trop? A vous de voir. On pourrait utiliser du lait de coco en pâtisserie, à la place. Cela ne goûtera pas bcp le coco. Si vous avez besoin de lécithine pour émulsifier et que vous ne pouvez pas manger des œufs, utilisez de la mousseline de pomme et / ou de la farine de lupin.


Dernière édition par Luc le Dim 22 Mai 2016 - 9:29, édité 1 fois

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isoflavones + health ?

Message  Luc le Sam 21 Mai 2016 - 18:05

Are isoflavones good for health purposes?

In 2000, Riva Bitrum, President of research at the American Institute for Cancer Research, said:

"Studies showing consistently that just one serving a day of soy foods contributes to a reduction in cancer risk are encouraging. Consuming one serving of soy foods is a step most individuals would not find too difficult to take."

All researcher groups are not in agreement on the (positive or negative) effects of isoflavones on human health.  Some people have intestinal bacteria that convert the daidzine (or daidzein) in a metabolite called “equol”, while others aren’t able to.

Vocabulary: metabolite = product resulting from decomposition / digestion. The production of equol has been associated with a lower risk of breast cancer (and prostate, Editor's note).

Equol producers are typically people who have a diet rich in vegetable proteins, carbohydrates and fibre, and not those who have a diet rich in saturated fats. In general, soy must have been consumed before adolescence to be a producer of equol and thus to withdraw a health benefit. (15)

Only a portion of the population produces equol: about 20% of Westerners, and about twice that (40%) by Asians. To be part of equol producers can therefore be an important factor, and constitute a bias that could explain the sometimes mixed results of research. It should be noted that rats are all part of equol producers. Therefore, the extrapolation of the results of the work carried out in these rodents has not the same meaning for all humans...

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Amount of isoflavones in soy milk

Message  Luc le Sam 21 Mai 2016 - 18:06

There are 3 mg per gram of protein.

Commercial soy-based products ("milk" soy, serves soy sauce, etc.) have about 2.2 to 3.3 mg of isoflavones/g protein (=> +/ 3 mg of isoflavones per gram of protein). (16)
It seems that moderate amounts of phytoestrogens, i.e. about 45 mg or a portion of soy per day cause
no problem in case of breast cancer or prostate, in the opinion of some nutritionists. (17)


But Kaayla Daniels, Ph.D., author of The Whole Soy Story, suggests that the thyroid-toxic effects of soy are most often seen at levels above 30 mg of soy per day (30 mg isoflavones).

Asians often take amounts between 10 – 30 mg range, at most (miso, tempeh or natto), as a condiment. This soy is in traditional food form that is not processed or genetically modified.

But manufacturers are now filling new products with soy protein, soy flour and lecithin. In the U.S., however, some people are getting as much as 80 to 100 milligrams of soy isoflavones a day, by consuming soy milk, soy nuts, soy protein shakes, soy candy bars, soy cereal, and foods enriched with soy, as well as soy supplements.



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Re: Le soja, super source de protéines ou aliment dangereux?

Message  Luc le Sam 21 Mai 2016 - 18:07

7) Soy for young children
 10 mg isoflavones provides the estrogenic equivalent of a contraceptive pill to a baby of 6 kg. (18)

 

Cool Is your soy without OGM?

As long you don’t consume American soy (65 % is OGM) and if it’s from organic source (pesticides), it’s acceptable, from time to time. Miso and tempeh are best (fermented).

Yes, but wait a minute: What does this mean “acceptable”? For who? => Let’s say for healthy people, to make it short, and only if you don’t eat it too often, if you digest it well …  Wink

How much is too much then? => Adapt yourself  Wink

 

9) Soy proteins are altered by refinery

Protein quality, antigenicity, and antioxidant activity of soy products can be affected as a function of the intensity of the thermal processing. (19)

=> Data indicated changes in soy protein patterns due to processing of instant powdered soymilk, soy snacks, and biscuits (changes in protein structure due to processing and adulteration).

 

10) Soy is the cheapest source of protein to produce, one of the lowest cost-effective for industrials. And if afterwards they perceived the inconvenient, the lobby didn’t care much …

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Re: Le soja, super source de protéines ou aliment dangereux?

Message  Luc le Sam 21 Mai 2016 - 18:09

References:

       Phyto-hormones

[list="list-style-type: decimal; direction: ltr;"]
[*][Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]  Thyroid. 2006 March. Messina M, Redmond G.
       Effects of soy protein and soybean isoflavones on thyroid function in healthy adults and hypothyroid patients: a review of the relevant literature.

[*]2a. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]    
2b. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
The incidence of prostate cancer is higher in the group not-having the ability to digest / to degrade daidzein.
These results suggest that the ability of producing equol or equol itself is closely related to the lower incidence of prostate cancer. The results also suggest that a diet based on soybean isoflavones will be useful in preventing prostate cancer.
Antinutrients


[*][Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
Chelation of calcium and phosphorus, zinc and iron.


[/list]

[list="list-style-type: decimal; direction: ltr;"]
[*][Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

[*][Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
Soy requires an increase of vitamins D, E, K and B12.


[*][Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
Poor digestibility due to lectins, amylase and trypsin inhibitors.


[*][Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

[*]xx
Lectins are sugar-binding proteins. Lectins serve as a natural defence system to fight off mould and parasites. The important point is that some of the lectins consumed in everyday foods act as chemical messengers that can in fact bind to the sugars of cells in the gut and the blood cells, initiating an inflammatory response. It could but it’s a dose-dependent response.


[*]Muraille E, Pajak B, Urbain J, Leo O. Carbohydrate-bearing cell surface receptors involved in innate immunity: interleukin-12 induction by mitogenic and nonmitogenic lectins. Cell Immunol. 1999 Jan 10;191(1):1-9.

[*]Pusztai A.. Dietary lectins are metabolic signals for the gut and modulate immune and hormone functions. European Journal of Clinical Nutrition. 1993;47: 691-99.

[*]van den Bourne BE, Kijkmans BA, de Rooij HH, le Cessie S, Verweij CL. Chloroquine and hydroxychloroquine equally affect tumor necrosis factor-alpha, interleukin 6, and interferon-gamma production by peripheral blood mononuclear cells. Journal of Rheumatology. 1997;24: 55-60.

[*][Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (red beans & sucrose)

[*][Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] (NAG)
Absorption (lectins)


[*]Lectins - Their Damaging Role in Intestinal Health, Rheumatoid Arthritis and Weight Loss.
By Carolyn Pierini.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]
Trypsin Inhibitors - Inhibitors in the seeds of legumes (soybean and lima bean) act as a feeding deterrent for insects by disrupting midgut proteases.


[*]Nicolas Guggenbühl, nutritionist. [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien].

[*]Nicolas Rousseau, nutritionist.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]


[*]Hélène Baribeau, nutritionist
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]  Blog of Hélène Baribeau.
Soy for young children


[*]« Soy Infant Formula: Birth Control Pills for Babies », par Sally Fallon Morel, on  [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] 
Soy proteins altered by refinery


[*]Protein quality. J Agric Food Chem. 2008 Jul 12.
Amigo-Benavent M, Silván JM, Moreno FJ, Villamiel M, Del Castillo MD.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]


[/list]

 

*) Other links on isoflavones and thyroid

15. 49 Ishizuki, Y. et al., "The effects on the thyroid gland of soybeans administered experimentally in healthy subjects", Nippon Naibunpi Gakkai Zasshi (1991) 767:622-629.

=> In 1991, Japanese researchers reported that consumption of as little as 30 grams or two tablespoons of soybeans per day for only one month resulted in a significant increase in thyroid-stimulating hormone.49 Diffuse goiter and hypothyroidism appeared in some of the subjects and many complained of constipation, fatigue, and lethargy, even though their intake of iodine was adequate.

18. 54 Keung, W.M., "Dietary oestrogenic isoflavones are potent inhibitors of B-hydroxysteroid dehydrogenase of P. testosteronii", Biochemical and Biophysical Research Committee (1995) 215:1137-1144; Makela, S.I. et al., "Estrogen-specific 12 B-hydroxysteroid oxidoreductase type 1 (E.C. 1.1.1.62) as a possible target for the action of phytoestrogens", PSEBM (1995) 208:51-59.

=> In vitro studies suggest that isoflavones inhibit synthesis of estradiol and other steroid hormones.

19. 67 Doerge, Daniel R., "Inactivation of Thyroid Peroxidase by Genistein and Daidzein in Vitro and in Vivo; Mechanism for Anti-Thyroid Activity of Soy", presented at the November 1999 Soy Symposium in Washington, DC, National Center for Toxicological Research, Jefferson, AR 72029, USA.

=> Scientists Daniel Sheehan and Daniel Doerge, from the National Center for Toxicological Research, ruined PTI's day by presenting findings from rat feeding studies, indicating that genistein in soy foods causes irreversible damage to enzymes that synthesize thyroid hormones.

20. Other links:

*) Interesting links:

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

The Controversy over Soy and Thyroid Health

By Mary Shomon - Thyroid Disease Expert. 2004

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

=> See graphics with protein content or biodisponibility of zinc and iron.

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

=> Another sound: The dose makes the poison. Adapt yourself!

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

=> Soy Isoflavones

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Question de terrain. Dose et fréquence ...

Message  Luc le Dim 22 Mai 2016 - 9:38

Je résume très fort les points clés négatifs pour ceux qui ne maitrise pas bien l'anglais.
Il y a des inhibiteurs d'enzymes dans le soja, ce qui contrarie fort la digestion. Je ne prends jamais du soja (yaourt) après un repas avec viande.
Le soja est un produit très raffiné. Vraiment très fort manufacturé. Il y a altération de la structure des protéines, ce qui contribue à l'encrassage.
À vous de voir: adaptez-vous, au besoin. Tout est question de terrain, de dose et de fréquence!
Tout n'est donc pas noir ou blanc, comme bien souvent.
LucH

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Re: Le soja, super source de protéines ou aliment dangereux?

Message  Flo le Dim 22 Mai 2016 - 12:01

Luc a écrit:Je résume très fort les points clés négatifs pour ceux qui ne maitrise pas bien l'anglais.
Il y a des inhibiteurs d'enzymes dans le soja, ce qui contrarie fort la digestion. Je ne prends jamais du soja (yaourt) après un repas avec viande.
Le soja est un produit très raffiné. Vraiment très fort manufacturé. Il y a altération de la structure des protéines, ce qui contribue à l'encrassage.
À vous de voir: adaptez-vous, au besoin. Tout est question de terrain, de dose et de fréquence!
Tout n'est donc pas noir ou blanc, comme bien souvent.
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On parle ici de soja non lactofermenté, ou est-ce aussi vrai pour les préparations type Sojami ? (non pasteurisée)
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Re: Le soja, super source de protéines ou aliment dangereux?

Message  Mirzoune le Dim 22 Mai 2016 - 12:19

Flo a écrit:On parle ici de soja non lactofermenté, ou est-ce aussi vrai pour les préparations type Sojami ? (non pasteurisée)

Mirzoune a écrit:
le second (fermenté) débarrassé de ses toxines est un atout majeur pour la santé.
Georges Ohsawa parle uniquement de produits à base de soja fermenté. 

La fermentation neutralise les toxines qui se trouvent dans les graines. Par ailleurs, les Chinois et les Japonais utilisent surtout le soja comme condiment et non pas comme remplacement des protéines animales.

Soja fermenté: les seuls produits qui semblent sans danger sont à base de soja fermenté : pour peu, bien sûr, qu’ils soient bio et garantis sans OGM. 

Si je ne dis pas de connerie: tous les produits Sojami ont bien lactofermentés. Ils ont une page FB: FB. Sojami

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